Opskriftindex

mandag den 16. september 2013

Mælke-, sukker- og glutenfri squashkage

Det kan da virkelig ikke passe - hele tre ting på én gang? Jo det passer skam og kagen smager oveni købet skønt. Den er, ligesom mine andre kager herinde, ikke sød-sød som almindelige sukkerfyldte kager, men den har en helt tilpas sødme til mine smagsløg, som efter 1,5 år på LCHF-kost ikke længere sætter pris på kager med 300 g sukker i.
Der er jo selvfølgelig tilsat en form for sukker, men jeg betegner ikke de "tilladte" sødemidler/kokossukker, som rigtigt sukker.




Lækker, svampet squashkage med kakaofrosting
(springform på 18 cm i diameter)

3 æg
3 spsk. Sukrin Gold
1 tsk. vanillepulver
1 tsk. kardemomme
2 tsk. kanel
Knivspids salt
Revet skal fra ½ øko citron
1 lille revet squash (ca. 160 g)
50 g smeltet kakaosmør
2 dl kokosmælk
1 dl hjemmekværnet mandelmel
1 dl kokosfibre
1 spsk. fiberhusk
1 tsk. natron
1 håndfuld grofthakkede nødder (jeg brugte mandler, da det var det jeg havde. Optimalt ville jeg dog foretrække paranødder eller valnødder)
1 håndfuld rosiner (kan udelades)

Tænd ovnen på 160 grader.
Æg piskes luftige sammen med Sukrin Gold, vanillepulver, kardemomme, kanel og citronskal. Revet squash tilsættes sammen det smeltede kakaosmør og kokosmælken, der piskes videre. Derefter tilsættes mandelmelet, kokosfibrene, fiberhusk og natron og der piskes endnu engang. Nu skulle dejen gerne begynde at tykne lidt, og der tilsættes de grofthakkede nødder og rosiner, røres sammen med en dejskraber.
Kommes i smurt springform og bages 30 min. Tjek efter med en tandstik om kagen er færdig - stik tandstikken i kagen, er den fri for dej, er kagen færdig. Er der dej på tandstikken bages kagen lidt længere tid.
Køl kagen helt ned inden der kommes frosting på.



Kakaofrosting
1 dåse kokosmælk - den fede fløde derfra, koldt*
1 spsk. kakaopulver, jeg bruger Valrohna
1 spsk. kokossukker

Kom kokosfløden, kakaopulveret og kokossukkeret i en skål. Pisk det rigtig godt igennem med en håndmikser.
Smag om der mangler kakao eller sødme, der er stor forskel på mængden af kakao, som skal bruges alt efter hvilken slags man bruger. 




Kagen blev virkelig god. Dejligt svampet og let krydret, næste gang vil jeg dog prøve at krydre den lidt ekstra, da jeg synes krydderier står godt sammen med squash og rosiner.
Rosinerne kan som sagt udelades, jeg elsker bare rosiner i squash- og gulerodskage, men det er jo en smagssag.
Om kakaofrostingen er helt optimal til sådan en kage er jo også en smagssag. Jeg syntes, det var godt sammen og nu var jeg begyndt på den helt mælkefrie version, men ellers er den klassiske flødeostecreme jo perfekt til sådan en kage her.


Kan du lide kager med rosiner i?


*Stil en dåse kokosmælk i køleskabet ca. 1 døgn. Åben dåsen i bunden og lad vandet løbe ud. Det som er tilbage er det lækre kokosfløde.
Jeg har altid en dåse til at stå i køleskabet, så der ikke skal ventes 1 døgn, hvis jeg pludselig skal bruge det.



2 kommentarer:

  1. Den ser fantastisk ud den kage!!! : ) Mon ikke jeg kan erstatte kakaosmør med alm smør ?

    SvarSlet
  2. Tak, den smagte også godt og bliver bagt herhjemme igen i morgen til min datters fødselsdag :)

    tror sagtens kakaosmør kan udskiftes med alm. smør, har dog ikke prøvet

    SvarSlet