Opskriftindex

tirsdag den 17. september 2013

Indisk aften

En af mine favoritretter er kylling tikka masala. Jeg elsker simpelthen en god hjemmelavet omgang med masser af indisk tilbehør, såsom raita, mangochutney og naan.
Selvom jeg er gået på LCHF-vognen, laver jeg stadig retten - det er ret nemt at lave den LCHF-venlig.
Det er lidt omstændigt og tager lidt tid at lave retten, men det er helt sikkert det værd!
Den oprindelige opskrift er fra tv2, jeg har dog gennem årerne videreudviklet den, så den passer mere til mit temperament.




Kylling tikka masala
4 personer

500 g kyllingefilet

Marinade:
2 dl yoghurt natural 
2 fed hvidløg, finthakket
2 cm revet ingefær
2 tsk. garam masala
1 tsk. gurkemeje
1 tsk. salt
Et drys cayennepeber
Saften fra 1 citron  


Rør alle tingene til marinaden sammen i en skål og tilsæt kyllingefilet skåret i tern.
Lad det stå minimum et par timer, gerne flere.

Sauce:
1 finthakket løg
3 fed hvidløg, finthakket
2 cm revet ingefær
3-4 spsk tomatpure
2,5 dl fløde
2 dl vand
3 spsk. finthakkede mandler
En håndfuld hakket koriander (kan udelades)
Salt
Olie/smør til stegning

Kom olie/smør i en stegegryde/wokgryde og varm det op. Svits herefter løg, hvidlød og ingefær. Tilsæt kyllingen inkl. marinaden og lad det småboble i 10 min. Derefter tilsættes tomatpure, fløde, vand og mandler, røres godt sammen og simre ca. 15 min. Til sidst kommes den hakkede koriander i og der røres godt rundt i gryden.
Smag til med salt og evt. flere krydderier efter smag.

Serveres med blomkålsris, raita (opskrift kommer senere), mangochutney (opskrift kommer senere) og naanbrød (opskrift kommer senere).
  


Beklager at billederne ikke lige er de bedste, men jeg har lidt svært ved at få sammenkogte retter til at gøre sig godt på billeder. Men det gør ikke smagen ringere.

2 kommentarer: